måndag 19 oktober 2009

Nudelbagaren - Skruvad och underhållande röd humor



Jag började läsa Nudelbagaren på min resa över till Ecuador som gick från Stockholm, via London och Miami. En lång och tröttsam resa men när jag väl anlände i Quito hade jag hunnit läsa merparten av boken. Till skillnad från Berättelsen om Edgar (som jag inte alls charmades av och som jag i ärlighetens namn lade ifrån mig efter en 400-500 sidor) så fann jag Nudelbagaren underhållande på ett skruvat sätt. Nudelbagaren är en samhällskritisk bok som i novellform fungerar som politiska metaforer för de absurditeter som präglar den kinesiska statens maktutövning. Det är skarpt, ironiskt och roligt. På samma gång tragiskt.


Bokens författare Ma Jian flyttade till Hong Kong efter att hans första bok förbjöds. Idag bor Ma Jian i London sedan Hong Kong återinförlivades i Kina 1997. Författarens familjehistoria ger en förklaring till den syrliga stilen – Ma Jians farfar tillhörde överklassen och arresterades och avrättades under den kinesiska kulturrevolutionen.

Den här månaden bok Brida av Paulo Coelho har jag svårt att få tag på. Postgången mellan Sverige och Ecuador är inte jättepålitlig. Men vi har ett litet svenskt bibliotek på kontoret här i Quito och där har jag sett att det finns ett par av Coelhos tidigare böcker. Så jag kan kompensera genom att läsa någon av dem. Jag vet att Coelho är en av Latinamerikas mest populära författare. Själv har jag bara läst Alkemisten men måste erkänna att den inte alls var min kopp te. Men nåväl, det är kanske dags att ge honom en andra chans. Det var trots allt några år sedan sist och dessutom läste jag Alkemisten på franska…


För er som är Coelho-fans kan jag berätta att jag just läste på Wikipedia att en av hans tidigare böcker Veronica bestämmer sig för att dö har filmatiserats, med Sarah Michelle Gellar i huvudrollen, och ska ha premiär i USA i november 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar