onsdag 5 augusti 2009

Japan ligger inte i Mexico?

Mexico ligger inte i Japan heller. Men tvärs över jordklotet från Japan ligger Mexico, och därför hade kvällens värd Linda dukat upp en stor vegetarisk mexikans buffé med min favorit öl Corona. Fantastiskt gott! Efterrätten? Behöver jag verkligen skriva det för varför ska man ändra ett vinnande koncept? Återigen smaskade vi i oss kladdkaka...

Boken då? För första gången i Bokicirkelns historia hade merparten av medlemmarna INTE läst ut boken. Jonas la ner efter 70 sidor. Caroline, som precis har fått ring på fingret - grattis grattis - hade lite annat att tänka på och har läst ungefär hälfen. Schabbe har dyrt och heligt lovat att läsa ut den, men ägnade sig åt andra böcker på semestern. Alltså återstod Linda och undertecknad. Och som ni vet var jag inte direkt överförtjust i "Kafka på stranden". Tydligen har Murakami själv sagt att man bör läsa "Kafka på stranden" cirka fem gånger innan man kan förstå den till fullo. Och så kanske det är. Ju mer vi pratade om boken insåg jag att små saker har fastnat, och att jag går och tänker på karaktärena emellanåt. Men med tre frågetecken, ett fan och en ilsken realist runt bordet drog "Kafka på standen" inte ner några rekordhöga betyg direkt. Medel stannade på 4,5, och då drog Linda upp medlet rejält...

MEN, är du nyfiken på Murakami, så ge "Kafka på stranden" en chans. Personbeskrivningarna är verkligen helt underbara - även om storyn för min del blir lite för utflippad.

/Bokiacirkeln genom Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar