tisdag 21 juli 2009

Rapport halvägs in i en underbar bok!


Murakamis bok är helt klart en bok man kan diskutera länge. Nu har jag kommit halvvägs, och kan inte hjälpa att jag snabbt snabbt vill tillbaka i Kafka Tamuris underbara värld. Istället för paddor regnar det strömming från himlen. En man kan prata med katter, och en 15 årig rymling får får arbete och logi på ett lokalt bibliotek. Låter det konstigt? Det är det också. Men samtidigt helt logiskt på något vis. Jag ser verkligen fram emot sista halvan av berättelsen, och undrar hur Murakami kommer att knyta ihop säcken...


För övrigt läser jag Keplers världssuccé "Hypnotisören" samtidigt som "Kafka på stranden". Det är lite lustigt att en karaktär i varje bok lider av exakt samma blodsjukdom, nämligen att blodet inte koagulerar när man skadar sig. Det innebär att man kan dö av ett simpelt skärsår om man inte beger sig till ett sjukhus i en väldig fart. Det har jag aldrig läst om tidigare - och nu läser jag två på samma gång. Lite lustigt! Men det är än så länge den enda likheten med böckerna. Hypnotisören är en riktig bladvändare i högt tempo som varmt rekommenderas regniga sommardagar!
/Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar