måndag 18 maj 2009

Ett nytt hopp?

Vår första bok var i min mening ett rejält nerköp, lite intressant berättarstil ibland men i stort sett en väldigt platt och ointressant historia med färglösa karaktärer... Skippa att läsa den boken och läs istället denna sammanfattningen. Tur att Frida var en så bra värd att det ändå blev en lyckad diskussion!

Nu var det min tur att välja, så ni kan föreställa er att jag kände en viss press! Efter ett visst velande så bestämde jag mig för Yacoubians Hus av Alaa Al-Aswany som på omslaget utlovade "Stor läsglädje!" enligt Sydsvenskan. Vad mer behöver man? Jag hade dessutom inte vad jag kommer ihåg läst någon skönlitteratur av en egyptisk författare.

Yacoubians Hus är ett hyreshus i Kairos centrum som varit hemvist åt diverse intressanta individer genom dess historia. I berättelsen får vi följa några av dess nuvarande hyresgäster samtidigt som minnen och intryck från en annan tid tränger sig på dagens Egypten och dessa individer. Det handlar om religiös extremism och korruption och om hur gamla seder stöter samman med nya tider.

Jag har endast läst något kapitel av boken än så länge men det här lovar något helt annat än Never Let Me Go. Språket är mustigare och karaktärerna fylligare så Sydsvenskan har kanske rätt ändå! Vi återkommer efter nästa bokcirkel.

Simma Lugnt!

/Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar