tisdag 5 maj 2009

Kanske en njurpaj hade passat bättre?

Så var det då äntligen dags för vårt första möte! Min uppgift som kvällens värd innebar att fixa mat och se till att diskussionen kom igång. Det senare var inga problem direkt.
Jag funderade länge på om jag kunde kombinera något i boken med valet av mat. Eftersom jag tyckte att boken var ganska intetsägande funderade jag över maten också skulle gå i samma tema - torrt och trist. Med en vegetarian i sällskapet föll valet tillslut på paj. Det hade varit extra fyndigt att bjuda på njurpaj (med tanke på bokens tema, organdonation) men till slut fick jag inse att det var bättre att bjuda på något gott. Det blev en tacopaj och en broccolipaj. Till efterrätt blev det en simpel kladdkaka. Ingen twist på slutet inte!
Hur gick tugget kring boken då? Det jag reagerade mest över under hela kvällen var att vi tyckte så otroligt annorlunda. Caroline var mest entusiastisk och gav boken en nia i betyg (på en skala från noll till tio). Hon berättade att hon inte kunde sluta läsa och att berättartekniken var fantastisk. Linda kom igång mer och mer under kvällens gång och boken fick till slut en sjua. Jonas och jag hade lite mer lika åsikter. Jag saknade en cliffhanger och ett crecendo medan Jonas vände sig i det orealistiska att klona människor innan man kan producera fram organ (jag fattar fortfarande inte riktigt vad han menar...) Jonas gav boken en femma, och av mig fick den bara tre. Medelbetyget för "Never let me go" blev 6, men jag blickar redan framåt mot nästa bok. Men det får Jonas, nästa mötesvärd, själv skriva mer om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar