tisdag 23 november 2010

Fridas Favoriter

En bok som fullständigt har slukat all min lästid de senaste veckorna är Gellert Tamas De Apatiska (Natur och Kultur). Första gången jag stiftade bekantskap med herr Tamas, var på en klippa i Bohuslän mitt i den svenska högsommaren. Jag började på Lasermannen (Ordfront) - och kunde inte sluta. Resultatet blev huvudvärk, solsting och en ruta vid vänster öga eftersom boken hade skuggat just den delen. Jag såg ut lite grann som en sjörövare i några veckor efter det, men det var det värt! Gellert Tamas skriver dokumentär/fakta som en gud.

Men framför allt är det ämnena som gör att jag vill att hela Sveriges befolkning ska läsa hans böcker. I "de apatiska" redogör han för hur Sverige systematiskt avvisade svårt sjuka och deperimerade - ja, apatiska barn under 2004-2005. Barnen fängslades och bars ombord på flygplan som paket för att fraktas hem. Väl "hemma" fanns det varken boende eller vård till barnen, som inte ens kunde gå. Hur kunde det hända i ett av världens rikaste länder? Varför gjorde vi så? Jo, eftersom politiker, journalister och svenska folket inte gjorde sitt jobb. Lögner, halvsanningar och myter blev fakta i vad som kom att avgöra barnens framtid. De åren kommer för alltid att vara en skamfläck i Sveriges historia. Liksom åren i början på 1990-talet när Ny Demokrati, rasism och lasermannen härjade runt.
Alltså måste båda Gellert Tamas få plats på min favoritlista. Läs, läs, läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar