lördag 31 juli 2010

Äntligen deckardags!

Den uppmärksamme läsaren kanske har märkt att det har recencerats ytterst få deckare på bloggen den senaste tiden. Jag har haft deckar läskramp. Så fort ett lockande omslag med eldklot, blodspår eller svarta kusliga skuggor har närmat sig, har jag sprungit åt totalt motsatt håll. Mot släktkrönikor, relationsdramatik och historiska kärleksberättelser. Men nu har krampen släppt. Det krävdes en Dagger award vinnare, nämligen Johan Theorin. Hans tredje bok heter Blodläge, och är precis som hans andra två böcker, Skumtimmen och Nattfåk, en rafflande historia om ett antal familjer på Öland. Lyxlirare ska komma överens med öbor, och till påsk ställs grannsämjan på sin spets då en nyinflyttad bjuder in till fest. En känd porrblaska från 70-talet hamnar på bordet, och gästerna börjar skruva olustigt på sig. När en mordbrand bryter ut hos den ökände fd porrproducenten Jerry Morner blir hans Ölnadsboende son misstänksam. Tillsammans med gubben Gerlof börjar de nysta i historien. Och trots Gerlofs reumatism och höga ålder hamnar han återigen mitt i händelsernas centrum. Theorin är en orginellt lysande stjärna på deckarhimlen som sätter Öland på kartan. Gotlandsdeckare!? Vad är det???

2 kommentarer:

  1. Jag hade tänkt låna Theorins böcker när jag var på biblioteket sist men alla tre var utlånade... men det innebär att jag har tre godbitar kvar ... olästa! :-)

    (http://alkb.se)

    SvaraRadera
  2. Grattis till dig! Jag är riktigt avundsjuk... :-)

    SvaraRadera