lördag 27 juni 2009

I väntan på...







...nästa bokiacirkelbok har jag smygläst lite i Bokias officiella läseklupp: Låna och Läs. Det är riktigt smart! För 399 kronor får man läsa 60 böcker, och jag har redan avverkat två. Dels Den utstötte av Sadie Jones (Whalström och Widstrand) och Tjuvarnas stad av David Benioff (Forum). Jag kan varmt rekommendera båda två. Den utstötte handlar om en pojke som ser sin mamma drukna. Han blir aldrig mer densamme, och det blir knappast bättre av att samtliga bybor fryser ut honom. Jag blev riktigt tagen av Lewis öde och hade mycket svårt att lägga ifrån mig boken.






Tjuvarnas stad är en riktig pärla! Är det egentligen möjligt att skriva om andra världskriget och allt vad det innebär: död, fattigdom, hunger - fast med humor!? Svaret är JA! Tjuvarnas stad utspelar sig i Leningrad, och Lev har blivit tillfångatagen efter att ha plundrat en död tysk soldat. Egentligen ska han avrättas, men som en skänk från ovan får han en chans till. Han ska, tillsammans med en annan fånge, skaffa fram tolv ägg till en bröllopstårta och de har mindre än en vecka på sig. Hur är det möjligt i ett sargat land där befolkningen antingen äter klister, människor eller svälter. Riktigt spännande läsning utlovas!






I början på juli har bokiacirkeln sitt tredje möte, och då väljs en ny bok som jag förhoppningsvis kan hålla lite längre än Kära syster. Den var ju så bra så jag kan inte hjälpa att det gick lite fort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar